Hvad kendetegner en god leder?

102

Dette indlæg er et betalt indlæg og lavet I samarbejde med den/de omtalte virksomheder og/eller deres produkter. Alle hyperlænker er derfor betalte hyperlænker.

Den gode leder er med til at motivere medarbejderne, samtidig med at de sætter mål for virksomheden. Den dårlige leder skaber dårlig trivsel, der munder ud i lav produktivitet. Generelt er der dog 3 ting, som kendetegner den gode leder. Dem får du indblik i herunder – og hvis du mangler mere inspiration, kan du læse om lederskab hos Leaders.dk.

#1: Forstår sine medarbejdere

Den gode leder kan lide at arbejde med mennesker og interesserer sig derfor helt naturligt for sine medarbejdere. Alle bliver behandlet med respekt, ligesom den gode leder har en udpræget sans for at læse sine medarbejdere, så vedkommende lægger mærke til både det, der bliver sagt – men også det, der ikke bliver sagt. Med andre ord skal lederen være god til at fornemme stemningen og handle med det samme, hvis der er noget, der ikke er, som det skal være.

#2: Sætter tydelige mål

Det er vigtigt, at du som leder er i stand til at sætte tydelige mål for virksomheden, så alle medarbejdere ved, hvilken retning der arbejdes hen imod. Pointen med det er, at dine medarbejdere skal vide, hvad der forventes af dem. Det er vigtigt for den generelle trivsel, men det er også vigtigt, hvis virksomheden rent faktisk skal vækste.

#3: Er opmærksom på medarbejdernes individuelle styrker

Det er vigtigt, at du som leder er opmærksom på de enkelte medarbejderes styrker. Alle medarbejdere har en spidskompetence, og den dygtige leder finder frem til, hvad det er, hvorefter opgaverne fordeles, så dem, der har de bedste kompetencer indenfor et specifikt felt, rent faktisk får dem i spil. Det er både med til at sikre, at medarbejderne bliver dygtigere og dygtigere, men også at arbejdspladsen får det maksimale ud af hver enkelt medarbejder.

Du skal vide, hvad der motiverer den enkelte medarbejder, hvis du vil have det maksimale ud af deres styrker. Det er derfor nødvendigt at vide, om de ønsker mere frihed, tættere samarbejde med kollegaer, eller om det er mere ansvar, der driver dem. Hvis du ikke kender til motivationen, risikerer du, at du ikke kommer til at udnytte medarbejderes potentiale til det maksimale.