Hold dig aktiv mindst 30 minutter om dagen

231
power_walk

Dette indlæg er et betalt indlæg og lavet I samarbejde med den/de omtalte virksomheder og/eller deres produkter. Alle hyperlænker er derfor betalte hyperlænker.

Det kan nogle gange være svært at finde tid og overskud til at skulle træne flere timer om dagen. Men det er der heller ingen grund til hvis du spørger sundhedsstyrelsen.
De anbefaler man træner 30 minutter om dagen, i moderat intensitet og som ligger over de almindelige kortvarige dagligdags aktiviteter, for at kunne holde sig sund. 
Men anbefaler at man minimum 2 gange om ugen dyrker sport med høj intensitet.
Alt motion udover vil selvfølgelig stadig give en sundhedsmæssig fordel.
Men hvad betyder de forskellige intensiteter? 

Almindelige kortvarige dagligdagsaktiviteter  

Er de aktiviteter, du hyppigt udfører i dagligdagen af kort varighed (under 10 minutter) uanset intensitet. 

Moderat intensitet  

Er fysisk aktivitet, hvor du bliver lettere forpustet, og hvor du kan tale med andre imens. 

Høj intensitet  

Er fysisk aktivitet hvor du føler dig forpustet og har svært ved at føre en samtale. Her anbefales det at man i klæder sig noget motionsvenligt tøj, som gør din krop kan ånde, og du kan bevæge dig frit i det. 

Hvordan motiverer du dig selv til at dyrke motion? 

Hvis du ikke har tid eller råd til at dyrke motion i et motionscenter, findes der andre alternativer, som ovenikøbet er gratis. Det kan være træningsapps på telefonen, hjemmesider med træningsprogrammer, eller en oversigt over faciliteter i kommunen, som cykelstier, udendørs trænings redskaber, eller stier man kan løbe på. 

Spis sundt  

Det kræver også at man spiser sundt og varieret, sammen med ens 30 minutters motion om dagen, for at man kan se og mærke et resultat. Der tænk over hvor meget fedtholdig mad du får, samt spis mere fisk, fuldkorn, frugt og grønt. Skær også ned på indtaget af sukker og salt, som kan påvirker dit blodtryk og dermed give hjertekar sygdomme, hvis man indtager for meget salt over en længere periode.