Dette indlæg er et betalt indlæg og lavet I samarbejde med den/de omtalte virksomheder og/eller deres produkter. Alle hyperlænker er derfor betalte hyperlænker.
Dacia Spring Electric er den prisvenlige elbil, som for alvor kan ændre elbilsmarkedet. Med en startpris på omkring 160.000 kr. er Spring den billigste elbil på markedet i Danmark.
Dacia er kendt for at producere billige og pålidelige biler, og med Spring viser de at elbiler ikke behøver at være dyre. Med en rækkevidde på op til 305 km er Spring velegnet til bykørsel og kortere ture, og leveres i to batteristørrelser.
Spring byder på et minimalistisk og enkelt design, som er med til at holde prisen nede. Samtidig får man god plads, moderne sikkerhedsudstyr og mulighed for hurtig opladning. Med Spring viser Dacia, at elbiler kan være tilgængelige for langt flere bilister end hidtil.
Pris
Dacia Spring Electric starter ved 159.900 kr., hvilket gør den til Danmarks billigste elbil. Sammenlignet med andre elbiler på markedet er Spring Electric utrolig konkurrencedygtig på prisen.
For eksempel koster en ny Nissan Leaf 159.000 kr., og selv om Leaf har lidt mere udstyr og rækkevidde, er Spring Electric stadig utrolig billig. En ny Volkswagen ID.3 koster fra 274.000 kr., så Spring er over 100.000 kr. billigere.
Selv sammenlignet med benzinbiler er Spring Electric billig. En tilsvarende benzindrevet Dacia Sandero koster fra 129.900 kr., så for 30.000 kr. ekstra får man en elbil med besparelser på brændstof.
Spring Electrics lave pris skyldes, at den er bygget på Dacias billige CMF-B platform. Dacia har skåret alt overflødigt væk og gjort bilen så simpel som mulig for at holde prisen nede.
Selvom Spring Electric er billig, mangler den ikke vigtige funktioner eller føles billig. Man får stadig en fuldgyldig elbil med god kvalitet. Dacias prispolitik har virkelig rykket noget, og gjort elbiler tilgængelige for langt flere.
Rækkevidde
Dacia Spring Electric har en officiel rækkevidde på 305 km ifølge WLTP-normen. Det er imponerende for en så lille og billig elbil.
Den reelle rækkevidde vil selvfølgelig variere afhængigt af kørselsforhold, hastighed, brug af varme/AC mv. Men de fleste ejere rapporterer en rækkevidde på 230-270 km ved blandet kørsel. Det er stadig ganske udmærket til bykørsel og korte pendlerture.
Bilen har et 27,4 kWh batteri, som kan lades op til 80% på under en time med DC hurtigladning. Med en almindelig 230V stikkontakt tager en fuld opladning omkring 14 timer. Det er praktisk, at man kan nøjes med en almindelig stikkontakt derhjemme.
Samlet set byder Dacia Spring Electric på en imponerende rækkevidde til prisen. Den dækker de fleste pendleres daglige kørselsbehov, uden at man skal bekymre sig om rækkevidden eller lede efter hurtigladere.
Ydelse
Med sine 44 hk og en akselerasjon fra 0-50 km/t på kun 5 sekunder byr Dacia Spring Electric på overraskende god ydelse for en elbil i denne prisklassen. Selv med sin beskedne motorkraft er den et friskt pust blant de små elbiler, og den kvikke acceleration gør den sjov at køre rundt i bytrafik.
Den lille elmotor leverer et maksimalt drejningsmoment på 125 Nm, hvilket er nok til at give bilen et sporty og dynamisk tryk. Der er tre køreprogrammer at vælge imellem – Normal, Eco og City. I Eco-indstillingen begrænses effekten en smule for at optimere rækkevidden. I sportslige City-indstilling frigives alt hvad motoren kan trække, så man får den bedste acceleration.
Selvom Dacia Spring Electric ikke er den kraftigste elbil, så har den fin trækkraft og præstationer til både bykørsel og landevej. Den kvikke og lydløse acceleration giver en fornøjelig køreoplevelse.
Interiør og komfort
Dacia Spring har et interiør designet til at være praktisk og funktionelt. Der er god plads til 4 personer, og bagsædet kan klappes ned for at give ekstra lastkapacitet.
Interiøret er enkelt med hårde plastikoverflader, der er lette at holde rene. Dette gør Spring velegnet til bykørsel og til en aktiv livsstil. Materialerne føles holdbare og robuste.
På udstyrssiden er Spring Basis-modellen udstyret med de mest nødvendige funktioner som manuelle ruder og spejle. Navigationsanlæg fås som ekstraudstyr.
Den mere veludstyrede Comfort-model har el-ruder foran, fjernbetjening, bakkamera og 7″ touchskærm med navigation. Komfortmodellen har desuden en række detaljer som giver bilen et mere præmium udtryk.
Alt i alt er Spring indrettet så den kombinerer praktisk funktionalitet med et enkelt og stilrent design der passer til bymiljøet. Bilen er rummelig og veludstyret i forhold til prisen.
Eksteriør og design
Dacia Spring har et kompakt og moderne design, der passer til bykørsel. Med en længde på 3,73 meter er den kun 15 cm længere end Dacia Sandero, hvilket gør den nem at parkere.
Modellen fås i en række livlige farver, herunder mørkeblå, grå og orange, som giver den et nutidigt look. De slanke forlygter og den markante kølergrill bidrager også til det moderne udseende.
Selvom den er en mini-bil, har Dacia Spring et rummeligt interiør takket være den høje taglinje. Kabinen har plads til fire voksne passagerer og deres bagage. Bagagerummet kan rumme 290 liter, hvilket er imponerende for en så lille bil.
Alt i alt har Dacia Spring et attraktivt design, der kombinerer kompakte ydre dimensioner med god plads indvendigt. Den moderne stil gør den velegnet til bykørsel for miljøbevidste bilejere.
Sikkerhed
Dacia Spring Electric er udstyret med en række sikkerhedssystemer for at beskytte fører og passagerer.
Bilen har ABS-bremser, så hjulene ikke blokerer under hård opbremsning. Der er også EBD-bremsefordeling, som fordeler bremsekraften elektronisk mellem for- og baghjul.
ESP er standardudstyr, som hjælper med at bevare kontrollen i sving ved at bremse hjulene individuelt. Systemet modvirker også udskred.
Airbags beskytter fører og forsædepassager i tilfælde af et sammenstød. Der er airbags i rattet og panelet.
Sædehus-forstærkninger i kabinen bidrager til beskyttelse ved påkørsel bagfra. Nakkestøtter på alle siddepladser og selestrammere foran er også med til at mindske skader ved ulykker.
Tyverialarm er standard, så bilen advarer mod ubudne gæster. Nøglefri adgang og start gør det nemt at låse op uden at rode med nøgler.
Overordnet set har Dacia Spring Electric et solidt og omfattende sikkerhedsudstyr, der matcher biler i dyrere klasser.
Teknologi
Dacia Spring Electric kommer med et helt nyt infotainmentsystem, der understøtter både Apple CarPlay og Android Auto. Systemet har en 7″ touchskærm, der gør det let at betjene navigation, musik og telefoni.
Bilen har også bluetooth integration, så man kan streame musik trådløst fra sin telefon. Der er USB-indgang, så man kan oplade sin telefon, mens man kører.
Når det kommer til sikkerhed, har Dacia Spring Electric automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse. Den har også Blind Spot Warning, der advarer, hvis der er trafik i den blinde vinkel.
Selvom Dacia Spring Electric er en billig elbil, så kommer den ikke til at mangle noget på teknologifronten. Den har alt det moderne udstyr, man forventer i en ny bil i dag.
Opladning
Dacia Spring har mulighed for både hjemme- og hurtigopladning, hvilket gør den ideel som primærbil i byen eller som andenbil til kortere ture.
Til hjemmeopladning leveres bilen med et ladekabel til almindeligt 230V stik. Med dette kabel kan Spring oplades fra 0-100% på omkring 14 timer. Det er praktisk, hvis man parkerer bilen hjemme om natten og oplader den, så den er klar næste dag.
Bilen understøtter også hurtigopladning ved jævnstrøm (DC) op til 30 kW. Ved en hurtigladestander kan Spring oplades fra 0-80% på omkring 50 minutter. Det gør det muligt at lade bilen op under et kortere stop på en længere tur.
Hurtigopladning gør Spring velegnet som primærbil, da man hurtigt kan få mere strøm på batteriet, hvis der opstår behov for længere køreture. Den understøtter de mest udbredte hurtigopladningsstandarder, så man kan bruge de offentlige ladenetværk.