Flere virksomheder med et formål

192

Dette indlæg er et betalt indlæg og lavet I samarbejde med den/de omtalte virksomheder og/eller deres produkter. Alle hyperlænker er derfor betalte hyperlænker.

I gamle dage handlede forretning kun om profit, men i dag fylder CSR meget i moderne virksomheder. CSR står for Corporate social responsibility, dvs. at udover at skabe profit vil man også gerne hjælpe i det område, som man er en del af.

Herhjemme er det blevet utroligt nemt at starte virksomhed. Så hvor mange i gamle dage bevægede sig ind i kulturelle kredse for at udtrykke sig, er mange i dag begyndt at udtrykke sig selv gennem virksomheder.

I Viborg er der f.eks. åbnet et Simpel Surdej Studio, som på mange måder bedst kan forklares med at være en YouTube kanal, som er blevet skabt i virkeligheden. Fremfor du kun kan se deres lækre surdejsopskrifter på nettet, kan du nu gå ned og få et lækkert brød i deres Surdejs studio. Få mere information på simpelsurdej.dk.

 

Flere virksomheder med noget på hjertet

Det er ikke noget nyt fænomen, at vi ser små virksomheder, som gerne vil gøre noget godt for sit nærområde. På mange måder kan man i stedet sige, at det er at vende tilbage til de rigtig gamle dage.

I dag tænker vi på McDonald’s, Bilka og andre store forretningskæder som formålet med alle forretninger. Men inden denne type virksomheder kom frem, var det almindeligt med stå lokale virksomheder, og det er det, som vi igen ser mange vende tilbage til.

Der er forskellige årsager til, at disse små virksomheder kommer. Nogle starter en virksomhed, fordi de savner et mindre sted fremfor store butikskæder. En virksomhed som Simpelsurdej.dk virker mere til at starte, fordi man gerne vil hilse på nogle af de mange fans, som de har på sociale medier.

Sociale medier har netop gjort det muligt at komme ud til langt flere end tidligere, og derfor starter mange på sociale medier, før de skaber en virksomhed i den fysiske verden.

 

Plads til alle

Det betyder ikke, at det bliver enten eller i fremtiden. For der vil altid være virksomheder, som vokser sig store, fordi de netop er ønsket af kunder, og fordi de er dygtige til at drive forretning.

Andre virksomheder har ikke lyst til at vokse sig store, da de gerne vil være en del af det lokale liv. Det positive ved udviklingen er, at selv store virksomheder tager et større ansvar i sit lokale område. Det kan vi helt sikkert takke kunderne for, da flere er rykket mod mindre virksomheder. Den slags er store virksomheder hurtige til at opdage, og i sidste ende handler god forretning om at lytte til kunderne.

Derfor bliver det spændende at følge med i, hvad der sker i fremtiden, og om vi ser flere lignende virksomheder som Simpelsurdej.dk, som åbner en fysisk butik.