Fakta om søvn

555

Dette indlæg er et betalt indlæg og lavet I samarbejde med den/de omtalte virksomheder og/eller deres produkter. Alle hyperlænker er derfor betalte hyperlænker.

Vi bruger hver eneste nat på at sove, og alligevel er der meget, vi ikke ved eller tænker over i forbindelse med vores søvn. Det kan dog give mening at blive klogere på søvnen. Jo mere viden du har om søvn, des nemmere bliver det nemlig at opnå en god og dyb nattesøvn, fordi du ved mere om, hvad du selv kan gøre for at opsætte de bedste rammer for at kunne sove godt.

Derfor kan du med fordel læse med og få nogle brugbare facts om søvn.

 

1: Udstyret og komforten skal være i orden

Det kommer nok ikke som en kæmpe overraskelse for nogen, at en god seng, dyne og pude spiller en stor rolle for søvnen. Komforten skal nemlig være i orden, så vi ligger behageligt og får den rette støtte til kroppen. Du kan finde en masse guides og inspiration til valg af senge, sengeudstyr og lignende her, så du kan få en idé om, hvad der er værd at gå efter.

 

2: Det rigtige mindset

En anden ting, der er vigtigt, for at du kan sove godt, er din mentale tilstand. Hvis tankerne kører rundt i dit hoved, og du ikke kan finde ro, vil det være meget sværere at falde i søvn, og du vil heller ikke komme ind i en nær så dyb søvn. Derfor er det vigtigt at finde en måde, du kan falde ordentligt til ro på, inden du lægger dig til at sove. For nogle virker det godt at læse en bog eller at høre en podcast inden sengetid.

 

3: Sov nok

Vi har nok alle prøvet at ryge ind i en rutine med at gå alt for sent i seng, selvom vi skulle tidligt op på arbejde eller lignende. Dette holder dog ikke, da det er vigtigt at afsætte nok tid til at sove, så vi kan nå op på 7-8 timers søvn hver nat.

 

4: Betydningen af den gode søvn

Der er mange gode grunde til at gøre en indsats for at sove bedre. Hvis du sover godt og længe nok om natten, vil du have mere overskud i hverdagen. Du vil nemlig vågne op frisk og veludhvilet med en god følelse i krop og sind. Dette vil medføre, at du vil være bedre i stand til at holde fokus og ikke mindst til at holde humøret højt og hovedet koldt i pressede situationer.