Giv dit barn en bedre nattesøvn

59

Dette indlæg er et betalt indlæg og lavet I samarbejde med den/de omtalte virksomheder og/eller deres produkter. Alle hyperlænker er derfor betalte hyperlænker.

I løbet af livet bruger vi mennesker en stor del af vores tid på at sove. Det er søvnen, der giver os energi og mulighed for at lægge tankemyldret til siden. Det er i løbet af natten, at kroppen bearbejder dagen og gør os klar til at bekæmpe nye forhindringer og endnu en gang sejre dagen efter.

Med alderen bliver søvnbehovet lavere end tidligere. Derfor er der ofte voksne, der har det udmærket efter blot seks timer søvn. Historien er anderledes for vores kære børn. De har om nogen brug for at bearbejde dagen og få ny energi. Derudover er søvnen vigtig for deres udvikling både fysisk og psykisk.

Får dit barn nok søvn? Og er søvnen af helt nødvendige kvalitet? Hvis du ikke er fuldstændig sikker i din sag, så bare rolig. Der er mange parametre, som du kan skrue på, sådan dit barn får en fantastisk nattesøvn hver eneste nat.

Find det rette sengematch til dit barn

I bund og grund er kvaliteten af dit barns seng afgørende for, om dit kære barn får den absolut nødvendige dybe og gode søvn. Ofte køber man en seng til sine børn, og så tænker man ikke længere på det. Don’t fix it if it isn’t broken.

Denne tankegang holder desværre ikke helt, når der er tale om senge. Før eller siden har en seng også brug for at blive skiftet ud. Især når dit barn bliver ældre, og både vægten og højden stiger. Det kan ende ud i, at dit barns tidligere seng slet ikke er egnet til barnets kropsposition eller drøjde.

Du kan dog undgå hyppige udskiftninger, hvis du vælger en kvalitetsseng som dem fra mærket Dunlopillo. Mærker som dette har stor fokus på kvalitet, hvilket øger levetiden på senge derfra. Derudover tilbyder de også billige og gode topmadrasser, som du uden de helt store omkostninger kan udskifte med årene.

Lad ikke skærmtiden tage overhånd

Bogen er i dag skiftet ud med en iPad eller tablet. Elektronikken har på mange måder taget over, og læsetiden er skiftet ud med skærmtid. Desværre kan denne udskiftning resultere i, at dit barn har dårligere forudsætninger for at få den kostbare kvalitetssøvn.

Det blå skær fra en elektronisk skærm har blandt andet nogle ulemper. En af disse består af at forvirre hjernen i forhold til nat eller dag. Derudover medvirker det blålige skær til at holde hjernen aktiv, hvilket påvirker dit barns bedømmelse af, hvor træt kroppen egentlig er.

Derfor er det ofte en god idé at sætte klare rammer for, hvor længe dit barn må gøre brug af elektroniske skærme op mod sengetid. Selvom det ofte er en strid for forældre at vriste en iPad eller tablet ud af hænderne på sine børn, så gavner det i sidste ende både barnet og dig som forælder.

De samme regler gør sig også gældende i forhold til fjernsyn og telefon. Her er fjernsyn den mindste synder, da der ofte er lang afstand mellem dit barn og fjernsynsskærmen. Derudover ser øjnene ikke nær så intensivt på en fjernsynsskærm som på en håndholdt telefon få centimeter fra øjnene.