Lær at håndtere stress

16

Dette indlæg er et betalt indlæg og lavet I samarbejde med den/de omtalte virksomheder og/eller deres produkter. Alle hyperlænker er derfor betalte hyperlænker.

Føler du nogle gange, du bliver presset i dit arbejdsliv? Det kan være, du har overvejet om der kunne være tegn på stress. Det er vigtigt at være i stand til at skelne mellem, hvornår der er tale om en egentlig stressdiagnose og så tegn, der ligner – for heldigvis kan det i mange tilfælde fanges i opløbet, før der bliver tale om egentlig stress, der risikerer at kræve en sygemelding. Du kan læse meget mere om stresshåndtering her.

Mange tænker, at det kan afhjælpe stress, hvis man sørger for at få slappet af – så ved at have en rolig eftermiddag og aften kan du opveje for en stresset arbejdsdag. Desværre er det ikke sådan, det altid fungerer. Bekymringer har en tendens til at hobe sig op og fylde – også udenfor arbejdspladsen – og det er med til at skabe ringe i vandet, der øger stresssymptomerne yderligere, både på og udenfor arbejdspladsen.

Sørg for at snakke højt!

Hvis du begynder at føle, at tingene ikke længere hænger sammen, og at du sidder fast i bekymringer og stress, så er det vigtigt, at du ikke står alene med det. Dine pårørende har måske også kunnet mærke det på dig – nogle gange har du måske ikke helt følt dig mentalt til stede, hvis I har siddet sammen og skullet hygge med noget, eller også kan de mærke dig snakke om, hvordan dine arbejdsopgaver presser dig.

Ved at få det snakket igennem med både pårørende, kolleger eller overordnede eller endda en psykolog eller anden rådgiver, vil du opleve, at du får luft for tankerne. Tilmed kan du måske få nogle værktøjer, der kan hjælpe dig til at håndtere det, når noget bliver for presset, så du ikke risikerer at gå helt ned med flaget på et tidspunkt. Det er meget bedre, at man fanger stressen i opløbet, før den udvikler sig for meget.