Lider du af stress? Sådan håndterer du det bedst

132
Et sort hvid billede af en kvinde som roder sig selv i håret

Dette indlæg er et betalt indlæg og lavet I samarbejde med den/de omtalte virksomheder og/eller deres produkter. Alle hyperlænker er derfor betalte hyperlænker.

Stress er en af de hyppigste psykiske lidelser blandt danskere, og mellem 250.00 og 300.000 danskere lider i dag af alvorlig stress. Men stress kommer i mange forskellige udgaver, og faktisk oplever omkring 12% af danskerne symptomer på stress hver dag. Vi kan nemlig godt føle os stressede i perioder, uden at det er meget alvorligt. Men når vi begynder ikke at kunne sove, opleve dårlig hukommelse, miste koncentrationen osv., så er det vigtigt at gøre noget ved det. Alvorlig stress kan med tiden nemlig føre til depression, hvilket er enormt farligt.

Spørg om hjælp

Mange af dem som får stress er måske slet ikke klar over det til at starte med, da de opfatter sig selv som stærke individer som er vante til at håndtere mange arbejdsopgaver. Derfor har de tendens til at ignorere alle symptomerne. På samme tid har de det måske svært ved at søge hjælp, da de ikke vil opfattes som svage. Men det er rigtigt vigtigt at søge hjælp hos sin læge og i mange, er det en go idé med psykologhjælp. Find behandling af stress i Odense her.

Kræv mindre af dig selv

Mange som får stress har i en for lang periode været udsat af et for stort pres. Dette pres kan være kommet fra arbejdsgiveren, studiet eller måske en selv. For at komme af med stress, er det derfor vigtigt at afbryde disse høje forventninger. Det anbefales derfor ofte, at man for en stund afbryder al stressrelateret aktivitet.

Vær god ved sig selv

Stress er hårdt for psyken, og efter et langt forløb med stress, skal der ikke så meget til for at man igen bliver overvældet. Derfor skal man huske hvor ens grænser er, og at der ingen skam er i at sige nej, hvis man ikke kan overskue en aktivitet. I den forbindelse er det vigtigt, at alle ens nære kender til situationen, så de kan hjælpe.