Dette indlæg er et betalt indlæg og lavet I samarbejde med den/de omtalte virksomheder og/eller deres produkter. Alle hyperlænker er derfor betalte hyperlænker.
I danske virksomheder bruges der mange midler på at opbygge perfekte landingssider.
Landingssider er et udtryk for den hjemmeside, man ”lander på”, når man klikker på et af Googles søgeresultater i forbindelse med en søgning. Da man kan lande på alt fra en kontaktside til specifikke sider på produktniveau, kan alle sider potentielt betragtes som en landingsside. Og derfor fortjener de også respekt.
I dag er det almen praksis, at en landingsside rummer en række elementer, der skal lokke brugeren til at foretage en handling. Handlingen kan være alt fra køb til kontakt eller tilmelding til et nyhedsbrev – blot for at nævne et par eksempler.
Generelt er det vigtigt, at din landingsside:
Har det rigtige indhold til brugeren
Som jeg netop har nævnt, lander brugeren typisk på en side fra en specifik Google søgning. Det er derfor vigtigt, at siden matcher denne søgning, hvilket en virksomhed ofte har optimeret den til.
Sørg for at indholdet har en synlig overskrift, der matcher søgningen. Er din side optimeret til ”Kondisko”, så sørg for en tilsvarende synlig overskrift. Du skal naturligvis også sørge for billeder med samme relevans og at beskrive indholdet eller produktet nøje.
Mangler du indsigt i at udforme tekst til dine landingssider, så henvend dig til en konsulent, der kan skrive tekster til hjemmesider og webshops på dine vegne.
Er troværdig
Det er ikke nok, at der lander brugere på din landingsside. Den skal også fremstå troværdigt og vække tillid. Ellers vil ingen købe eller henvende sig til dig. For at gøre din hjemmeside eller din webshop mere troværdig, kan du:
- Gøre brug af testimonials.
- Vise casestudier.
- Bruge ikoner fra tillidsfulde brands (F.eks. E-mærket, PayPal, Trustpilot m.m.).
- Have tydelige kontaktinformation (ikke blot til en kontaktformular, men til et rigtigt telefonnummer. Synliggør desuden gerne adresse og CVR-oplysninger).
Guider brugeren
Sidst, men ikke mindst, er det vigtigt, at din hjemmeside guider din bruger frem mod et mål. Dette gøres typisk med klare handlingsopfordringer – også kendt som CTA (Call to Action). Disse kan være alt fra ”køb nu”, ”kontakt os her” eller ”Få dine 10 % rabat allerede i dag”.
Igen skal formålet naturligvis afvejes, så du præsenterer din bruger for den mest tillokkende opfordring. Kontaktopfordringer kan inddrages naturligt å de fleste sider, selv profilsider o.l. Se her for eksempel.
Husk desuden altid at markere dine handlingsopfordrende knapper med en tydelig farve, så de skiller sig ud i designet.