Så vigtig er god søvn

25

Dette indlæg er et betalt indlæg og lavet I samarbejde med den/de omtalte virksomheder og/eller deres produkter. Alle hyperlænker er derfor betalte hyperlænker.

Vi mennesker sover eller burde sove omkring 8 timer i døgnet. Det er rundt regnet en tredjedel af vores liv. Hvordan man så sover, og bruger en tredjedel af sit liv, er da heller ikke uvæsentligt – tværtimod. Et godt helbred hænger i høj grad sammen med gode søvnvaner.

Man kan sammenligne det med træning, og hvis du træner seriøst, så ved du måske også hvor meget det betyder, at du træner på den rigtige måde, restituerer på den rigtige måde, og spiser det rigtige. Man kan faktisk sige at træningen er en af de absolut vigtigste ting ved træning.

Hvis du ikke sover godt om natten, har det også en stor effekt for, hvor meget du får ud af din træning. Hvis du ikke har fået nok søvn og er veludhvilet, så får du ganske enkelt ikke nok ud af din træning, da du ikke kan yde det maksimale. Sådan er det med træning, men sådan er det også selvom du aldrig løber en tur eller løfter en vægtstang. Søvn er helt essentielt for din sundhed.

Fysiske rammer der har indflydelse på din søvn

Der er nogle ret basale ting der skal være opfyldt for at du får en god nats søvn. En af de ting er, at du har en god seng at sove i. Her er der så igen utrolig mange faktorer der spiller ind. Vi mennesker er ikke ens, og det er måden vi sover på heller ikke. Inden man køber en seng er det derfor også en rigtig god ide, at man har prøvet den og mærket om den føles rigtig.

Når du køber en seng, er det ikke bare som et købe et andet møbel til hjemmet. Det er en investering, både i møblet i sig selv, men også i din sundhed. Forskellen mellem at sove godt og sove dårligt kan have alverden til forskel, og det er derfor også et dumt sted at gå på for mange kompromiser. Invester eksempelvis i en god seng fra Auping, her får du både kvalitet og design.

Psykiske rammer der har indflydelse på din søvn

En anden ting der i den grad også bestemmer om du sover godt, er det der er inden i dig. Hvis man har alt for mange tanker der flyver rundt kan det være svært at sove roligt. Prøv at tømme hjernen inden du skal sove, så sover du roligere. Drop alle skærme inden du skal sove, det gælder både telefoner, iPads og fjernsyn. Hvis du har brug for lidt distration fra tanker, så læs et kapitel i en bog – det hjælper meget bedre end en skærm. Bedst er stilheden, men en bog kan også være et godt bindeled mellem dagen og dennes begivenheder og den nat der er på vej.