Sådan får I et godt indeklima på kontoret

272

Dette indlæg er et betalt indlæg og lavet I samarbejde med den/de omtalte virksomheder og/eller deres produkter. Alle hyperlænker er derfor betalte hyperlænker.

Der er rigtig mange virksomheder, der kæmper med at opretholde et godt indeklima på kontoret – og det går ud over medarbejderne og deres velvære og helbred. Et dårligt indeklima kan blive en yderst dyr fornøjelse for virksomheder, idet det kan resultere i mindsket produktion og flere sygedage. Vi har derfor her samlet vores bedste tips til, hvordan indeklimaet kan optimeres på kontoret og føre til et bedre arbejdsmiljø generelt.

Husk at lufte ud

Udluftning er en meget vigtig del af et godt indeklima. Det skal gøres minimum 5-10 minutter ad gangen, tre gange i løbet af dagen for at sikre frisk luft til alle. En god måde at huske det på er ved at lave faste udluftningstider på kontoret, f.eks. kl. 10, 12 og 14. Det kan også være en god idé at have en udluftningslampe, som fortæller, når CO2-koncentrationen er ved at være for høj og slukker igen, når der er blevet luftet godt nok ud.

Sørg for en god temperatur

Når det enten er for koldt eller for varmt, kan man hurtigt blive distraheret fra sit arbejde. Det er derfor en god idé at holde en temperatur på 20-22 grader på kontoret. Normalt stiger temperaturen mellem 1,5-2 grader i løbet af arbejdsdagen, så sigt efter en temperatur på ca. 20 grader, når I møder ind om morgenen.

Prioritér ordentlig rengøring

Der skal gøres rent på kontoret regelmæssigt. For meget støv har nemlig også en negativ påvirkning på medarbejderne. Rengøringen skal også være ordentlig, så det er altid en dårlig idé at lade medarbejderne selv stå for det. Det er en meget bedre idé at investere i erhvervsrengøring, hvor et firma kommer ind og gør rent hver eneste uge efter den almindelige arbejdstid. Læs mere om erhvervsrengøring her.

Sørg for ordentlig belysning

Belysning er yderst vigtigt, når man skal udføre sit arbejde. Dagslys er her uden tvivl den bedste og sundeste lyskilde, men ofte er der behov for at supplere med kunstig belysning. Her er det altid en god idé at inddrage medarbejderne i valget af lys, da mennesker påvirkes forskelligt af lys alt efter alder og syn.

Skærm af for støj

Støj er en kæmpe synder, når det gælder koncentrationsbesvær på arbejdspladsen – og det kan give både hovedpine og stress. Der bør derfor altid skærmes af for støj med f.eks. lydabsorbenter og en mere optimal indretning.