Forstå dit rekrutteringsbureau

52

Dette indlæg er et betalt indlæg og lavet I samarbejde med den/de omtalte virksomheder og/eller deres produkter. Alle hyperlænker er derfor betalte hyperlænker.

Mange brugere forstår ikke formålet med et rekrutteringsbureau – det er til forskel for et vikarbureau ikke ansøgerens platform, men derimod den enkelte virksomheds platform. Det vil altså sige, at et rekrutteringsbureau er til gavn for virksomheden, så de kan finde den rette kandidat til jobbet.

Hvad laver et rekrutteringsbureau?
Lad os prøve at gøre det lidt mere konkret: Kort sagt, ansættes rekrutteringsbureauer af arbejdsgivere for at finde passende kandidater til ledige stillinger. Typisk er det sådan, at det først er når en kandidat ansættes, rekrutteringsbureauet får betaling. Det er vigtigt at bemærke, at rekrutteringsbureauer adskiller sig fra ansættelsesbureauer: Når det kommer til rekrutteringsbureauer er kandidaterne ikke ansat af bureauet, men af virksomheden, der søger den pågældende kandidat.

Når bureauet modtager en ledig stilling, bruger de først deres netværk til at finde de bedste kandidater. For eksempel ved at screene cv’er i deres database eller ved at søge i deres professionelle netværk. De kan også bruge LinkedIn og jobannoncer til at se efter de bedste kandidater. Normalt vil rekrutteringsansvarlig kontakte de mest kvalificerede kandidater for at vurdere deres kompetencer og ønsker. Når der er et match, videresendes kandidatens CV til virksomheden, og de bliver muligvis inviteret til en jobsamtale.

Dette er altså kort og godt sådan, et rekrutteringsbureau fungerer. Så er du virksomhed, og skal du have nye stærke kræfter tilført dit team, kan du altså med fordel tage fat i et rekrutteringsbureau.