Hvordan kommer du dig bedst ovenpå en hård træning?

112
udstrækning

Dette indlæg er et betalt indlæg og lavet I samarbejde med den/de omtalte virksomheder og/eller deres produkter. Alle hyperlænker er derfor betalte hyperlænker.

Næsten lige meget hvilket niveau du dyrker sport på, kan du opleve at kroppen trænger til at restituerer. Men hvorfor bliver kroppen øm og hvordan kommer man sig hurtigst ovenpå en hård træning?  

Hvad er grunden til ømme muskler? 

Det er en naturlig del af menneskekroppen, at musklerne bliver ømme når man har trænet hårdt, og det gør de fordi at en del af muskelfibrene bliver nedbrudt. Kroppen laver så en naturlig reaktion og genopbygger musklerne stærkere end de var før, fordi at kroppen fandt ud af man ikke var stærk nok til det man gjorde. Det samme gør kroppen så også omvendt, ved at hvis du ikke laver noget fysisk træning, så tænker kroppen at der er ikke nogen grund til at have så stærke muskler og derfor bliver muskelstyrken svækket over tid.
En anden grund til ømme muskler kan være at kroppen ikke kan nå at komme af med affaldsstofferne når der trænes hårdt og så dannes der mælkesyre i musklerne, og det kan tage et par dage at skille sig af med dem igen. 

Kan man gøre noget for at mindske perioden med ømme muskler? 

Ja det kan man godt, man kan sørge for at få ordentligt mængde søvn, og så kan man få massage, som sætter gang i blodomløbet og iltningen i blodet, så det hurtigere kan restituere musklerne.
Hvis man ikke har tid eller pengene til at skulle gå til massør hver gang kan man få nogle såkaldte recovery boots, som man tager på efter en gang træning, så Når du har støvlerne på, presses de venøse væsker tilbage, hvilket medfører øget blodgennemstrømning og dermed ilt og næringsstoffer omkring musklerne, som er med til at genopbygge beskadiget væv.
Støvlerne kan også bruges til at komme sig hurtigere ovenpå en skade.