Sådan bekæmper du nattens hede og får en god søvn

34

Dette indlæg er et betalt indlæg og lavet I samarbejde med den/de omtalte virksomheder og/eller deres produkter. Alle hyperlænker er derfor betalte hyperlænker.

Temperaturen galoperer derudaf og varmen inde i dit soveværelse blive hevet med på slæb. Selv når du skal til at lægge dig til at sove om natten rumsterer varmen stadigvæk både udenfor og indenfor. Det kan være umådeligt svært at slippe af med heden på de rigtig varme dage. Og hvis man ikke får viftet varmen væk, bliver en god søvn blot et utopisk ønske. I soveværelsets sauna strømmer varmen ind i nattesøvnens opretholdelse og giver næsten altid en dårlig nat, hvor du konstant vågner op badet i sved. Der er dog måder, hvorpå du kan beskytte nattesøvnen fra temperaturens varmesøgende angreb.

Det kan du gøre i kampen mod heden

Des varmere vejr, des sværere er det at bekæmpe. Hvis det er oppe i hedebølge-territoriet, kræver det mere ekstreme tiltag, men til de danske sommernætter skulle disse eksempler gerne hjælpe:

  • Har du den rigtige madras? Nogle madrasser er bedre end andre til at hjælpe dig mod varmen. Nogle absorberer f.eks. sved bedre, så du ikke ender med at ligge i en pøl af hedens ofrer – find boxmadrasser her.

  • I mange varme lande lader de døre og vinduer være lukkede om dagen, hvorefter de åbner dem om aftenen, så koldere luft kommer ind i hjemmet fremfor varmere dag-luft.

  • Anskaf en ventilator til soveværelset. Dette er en af de mest effektive hjælpemidler. Hvis du køber en ventilator, så gå efter en forholdsvis stille ventilator, der ikke blot erstatter varmens irritation med en larmende irritation. Sæt derudover ventilatoren et stykke væk, så du ikke bliver forkølet pga. den kølige luft.

  • Et koldt bad, inden du går til køjs, kan være med til at sænke kropstemperaturen til natten.

  • Du kan opholde din dyne og hovedpude et køligt sted, så de er kolde og klare til nattens varme.